Friday 9 May 2014

Pengalaman bersama SHAKLEE > sebelum hamil,semasa hamil, semasa melahirkan,dan semasa berpantang dan menyusu


Alhamdulillah, dapat jgk mummy update blog semasa berpantang ni. Banyak pengalaman yg saya nak share, dari dulu lg tapi tak sempat, maklumlah saya berpantang sendiri. Erm sambil memangku baby ni pun sempat lagi online..jom kita baca entry terbaru saya ni yer...

# Sebelum pregnant #


Nak pregnant kali kedua, saya memang berfikir panjang. Kenapa? Sebab takut sejarah diabetes semasa 1st pregnant berulang lagi. I need to do something to avoid diabetes during 2nd pregnancy. Mulalah bertanya pada yang pakar, which Shaklee supplements should I consume. They suggested to take vivix. So saya amik vivix dan abiskan vivix sebotol. Vivix ni sangat bagus untuk pesakit diabetes, dan saya amalkan untuk control my blood sugar. Semasa consume vivix ni, sebenarnya dah 3 bulan saya dalam usaha untuk dapatkan baby tapi belum berhasil. So I decided untuk mencuba set subur Shaklee plak. Apa yg ada dlm set subur Shaklee? GLA complex, vita e, dan zinc complex. Tapi suami isteri kena constant la ye amalkan. Alhamdulillah genap sebulan saya dan suami amalkan set subur ni, I pregnant (^_^). 

testimoni saya sendiri
testimoni saya sendiri


# Semasa pregnant #

Bila dah pregnant ni, banyakla benda yang nak kena jaga. Makan kena jaga, berat badan pun kena jaga. Sepanjang 1st trimester semuanya berjalan lancar. Saya amalkan pregnancy set Shaklee. Apa yang ada dalam pregnancy set Shaklee? Vitalea, b complex, vita c, ostematrix, ESP, dan omega guard. Vitalea sebagai multivitamin dan sangat memberi  tenaga dan tak mudah penat. Vitalea juga boleh mencantikkan lagi HB ibu mengandung. Saya sendiri HB 14 u olls. Hehe..Alhamdulillah tak pernah sekali pun kejang kaki dan sakit-sakit belakang, erm 4biji ostematrix confirm saya telan sebelum tido. Plus, sangat2 lawas proses membuang. Pada masa yang sama, jangan abaikan omega guard, penting untuk DHA dan IQ baby kat dalam tu. ESP pun sangat memberi tenaga dan untuk tumbesaran baby dalam kandungan. Bila tiba 2nd trimester kenalah minum air gula, ye la kan dah ada sejarah hitam dulu. Alhamdulillah sumenya ok dan saya bebas dari diabetes. Berat badan juga tak naik banyak. Saya juga amalkan Nutriferon, untuk ketahanan badan dari sakit dan demam.

testimoni saya sendiri




# Semasa melahirkan baby #

Petua yang saya dapat dari sifu Shaklee, sebelum ke labor room telan dulu 2 biji vitalea dan minum ESP+Performance drink. Tapi nak wat macam mana, tak sempat pun nak bancuh ESP, dah tak sabar2 baby nak keluar. Saya Cuma sempat amik vitalea dan ostematrix. Ostematrix boleh mengelakkan komplikasi ketika bersalin, dan vitalea+ESP+PD  boleh memberi  tenaga semasa meneran. Sampai ke hospital, jalan dah fully, terus ke labor room dan saya terus push.Alhamdulillah dalam 15minit baby dah keluar, tanpa sebarang jahitan. Sangat2 bersyukur proses bersalin kali ni sangat mudah. Betul la ostematrix ni memang superb. Lepas bersalin saya terus minum ESP untuk kembalikan tenaga. Dua hari lepas bersalin, baby plak jaundis. Nutriferon sangat bagus untuk jaundis. Oleh kerana baby terpaksa ditinggalkan kat wad, saya terpaksa berulang alik menyusu. Tapi nurse ramai yang bertanya saya makan ubat apa sebab tak nampak penat dan tak macam orang tengah berpantang.  Nurse yang datang rumah pun bertanyakan soalan yang sama..Hehe…Mestilah Shaklee !

ilan waizz was born on 111213

# Semasa berpantang dan menyusu #

Sekarang saya tengah berpantang. Dan saya berpantang di rumah sendiri, cuma seminggu je kat kampung sebab berurut. Alhamdulillah, walaupun berjaga malam, bila siang saya tak penat. Saya amalkan set berpantang+menyusu Shaklee. Set berpantang+menyusu ni memang superb dan memang ramai yg suka. Semasa menyusu anak pertama dulu pun saya amalkan set ni dan berjaya menyusu selama 2 tahun. Apa yang ada dalam  set berpantang+menyusu Shaklee? Vitalea, b complex, vita c, alfafa, ostematrix, zinc, dan ESP. Zinc sangat bagus bagi yg banyak luka bersalin. Bangun pagi saya akan amik vitalea, dan minum ESP+Performance drink utk bagi lebih tenaga. Alfafa dan ESP ni memang terkenal dengan milk booster. Comfirm susu kuning dan pekat. Tapi direct feeding dan pam juga kena kerap. Setakat amik supplements je tapi tak kerap menyusu pun susu takkan banyak ye kakak2 sume. Sekarang saya dalam usaha mengumpul stok susu sebanyak yang mungkin untuk bekalan baby semasa saya bekerja nanti. Erm tak payah pam pun, susu memang dah menitik sentiasa. Syukur sangat2 Allah temukan saya dengan Shaklee dalam breastfeeding journey ni. 





Dapatkan produk Shaklee dari saya dengan harga yang menarik
COD area Dungun 
Farida 019.9425608



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to diari vitamin saya
Designed by UMIESUEstudio 2015