Friday 3 October 2014

Cabaran blogging day 2 : Percussion & steaming untuk Waizz

Alhamdulillah, sempat berblogging lagi hari ni untuk cabaran hari ke2 saya. Hari ni saya nak berceloteh pasal anak plak. Waizz dah seminggu batuk berkahak & berhingus. Hari ni saya try teknik percussion dan steaming untuk dia.

Biasanya baby tak pandai nak keluarkan hingus dan kahak sendiri. So kita apply teknik ni, instead of amik nebulizer kat klinik. Kali ni saya gunakan Garlic Complex dicampur dengan garlic biasa.

Apa yang kita perlukan?
- garlic yang diketuk
- garlic complex yang dihancurkan
- air panas dalam besen
* kalau ada habatussauda boleh jugak campur. Ada juga orang yang guna rice cooker.



Caranya - masukkan garlic dan garlic complex ke dalam air panas dalam besen tu. Masa mengewap, halakan muka baby ke arah besen tu. Jaga2 tangan dia jangan masuk dalam besen pulak ye. Memang baby akan meraung la , merah muka dan berpeluh2. Tapi kena tahan la dalam 10-15minit. Masa menangis ni hingus akan banyak keluar. Masa ni bolehla buat percussion kat belakang baby (kiri dan kanan). Ini untuk longgarkan kahak dia. Macam picture kat bawah ni, jangan flatkan tangan tau. Kena buat macam cup.


Masa proses ni memang tak sempat nak snap pic waizz sebab dia sibuk meraung. Hingus memang banyak keluar. Lepas 10minit, saya sedut lagi hingus dia menggunakan benda alah ni macam pic bawah ni. Alhamdulillah dia sangat lega lepas tu.


Dah habis proses kena lah bagi upah susu sebab waizz dah bagi kerjasama hehe. Dan dia terus tido dengan selesa. Taraa..ni la hasilnya budak ni tido






Dapatkan produk Shaklee dari saya dengan harga yang menarik
COD area Dungun 
Farida 019.9425608


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to diari vitamin saya
Designed by UMIESUEstudio 2015