Thursday 23 October 2014

Cabaran blogging day 21 : Bahaya kekurangan vitamin D


Vitamin D salah satu vitamin larut lemak yang mempunyai sifat-sifat sebagai vitamin dan hormon. Ia diperlukan untuk penyerapan dan penggunaan kalsium dan phosphorus. Ia juga perlu untuk tumbesaran tulang dan gigi. Terdapat bebrapa bentuk vitamin D seperti D2,D3 dan D5.

Jika badan tidak mendapat vitamin D yang mencukupi,kalsium kurang diserap sehingga badan akan menyerap kalsium yang ada pada tulang. Selain kanak2, bayi dalam kandungan juga memerlukan vitamin D. Jika ibu yang mengandung tidak mendapat vitamin D yang cukup ketika hamil, anak yang dilahirkan mungkin akan mengalami neonatal hypocalcaemia (tidak cukup kalsium di dalam darah) atau akan mengalami Rickets ketika usia kanak-kanak mereka.




Ostematrix iaitu pil kalsium shaklee memang lengkap dengan Vitamin D dan juga magnesium. Sepanjang kehamilan memang saya tak pernah miss 4biji ostematrix setiap malam. Saya dah tak perlu minum susu. Kenapa? Kerana sebiji ostematrix bersamaan dengan segelas susu. Alhamdulillah saya tak pernah kejang. Banyak lagi manfaat ostematrix ni tau. Boleh tengok entry saya yang lain jugak.





Dapatkan produk Shaklee dari saya dengan harga yang menarik
COD area Dungun 
Farida 019.9425608


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to diari vitamin saya
Designed by UMIESUEstudio 2015